İnfluencer pazarlamanın ne olduğundan bahsetmeden önce influencerın ne demek olduğuna değinelim. İnfluencer İngilizce olarak etkileyen anlamında kullanılmaktadır. İnsanların günlük yaşamında internet kullanımının artmasına paralel sosyal medya da oldukça fazla vakit geçiriyor.
Hatta neredeyse sosyal medya internet kullanımlarının çoğunu oluşturuyor desek yanlış söylemiş olmayız. Hal böyle olunca sosyal medyada takip edilen ve ciddi takipçi sayıları olan bir kitle ortaya çıktı. Sosyal medya fenomeni denilen bu kişiler veya hesaplar insanların satın alma girişimlerinde etkili oldukları çok açık bir durum. İşte internet dünyasının etkileyenlerini de bu unsurlar oluşturuyor. Bu durumdan dolayı bu sosyal medya fenomenleri de sayfalarına ürün ve hizmetler ile ilgili reklamlar almakta ve kitleleri etkileyebilmektedirler.
Daha önceden geleneksel yöntemlerle satın alma eylemi gerçekleştiren insanlar, internet dünyasının getirdiği yenilikler ile satın alma davranışlarında yeni pazarlama yöntemlerinden etkilenmektedir. Yani insanları satın alma davranışlarında değişiklikler veya yenilikler meydana geldi. Önceden mağazaya gidilir ürün hakkında satış danışmanından bilgi alınırdı. Günümüzde bu yöntemden daha etkili bir yol var. Satın alınmak istenen ürün ve hizmetleri daha önceden almış kişilerin ürün ve hizmetler hakkında yapmış olduğu yorumlara başvurarak daha kolay ve güvenilir bir yöntemi tercih ediyorlar. Bu yorumlar kesinlikle insanlar için daha objektif bir bilgi alma yoludur.
Bu deneyim ve yorumlara kullanıcıların en hızlı şekilde sosyal medya üzerinden erişebilmesini kendileri açısından fırsata çevirmeye ve çağı yakalamaya çalışan firmalar artık geleneksel reklam politikalarına ayırdıkları bütçeler yerine yeni medya çalışmalarına yönlendirmeyi tercih ediyorlar. Bu yöntemlerin en başında da influencer marketing pazarlama geliyor.
Influencer marketing, sosyal medyada yer edinmiş yüksek takipçi sayıları olan kişilerin ya da hesapların, etkileşim oranlarını analiz ederek pazarlama kanalları üzerinde yapılan reklam çalışmaları olarak tanımlamak mümkün. Markalar ürün ve hizmetlerini kitlelere ulaştırmak, amacıyla bu sosyal medya fenomenleriyle çalışmalar düzenliyorlar.
Bu tekniği, pazarlamada yapılan kulaktan kulağa pazarlama yöntemine benzetebiliriz. Sosyal medya fenomenleri olarak bilinen bu kişiler kendi takipçilerine bu markayı anlatma ve ürünlerini ön plana çıkarmayı hedefler.
İnfluencer Seçerken Nelere Dikkat Edilmelidir?
- Marka ile Alakalı Profiller Seçmek
Seçeceğiniz influencer yani sosyal medya fenomeni sizin satışını yaptığınız ürün ve hizmetler ile alakalı takipçi kitlesine hitap ediyor olması gerekir. Aksi halde ürününüzü almayacak veya ilgisini çekmeyecek olan bir kitleye tanıtımını yapmanız ve ürünü anlatmanızın size bir getirisi olmayacak. Hatta gereksiz bir reklam harcaması yapmış olacaksınız. Yani kampanyanızı doğru hedef kitlesine ulaştıracak bir influencer belirlemelisiniz.
- Hedef Kitleye Uygun Yüksek Erişime Sahip Influencer ile Anlaşmak
Hedef kitlenize ürün ve hizmetlerini tanıtmak istediğinizde seçeceğiniz influencer hesabının erişiminin kolay olması ve takipçi sayısını da yüksek hesaplar olmasına dikkat etmelisiniz. Ne kadar çok takipçi sayısı o kadar çok ulaşılan hedef kitledeki potansiyel müşteriler demektir. Burada da dikkat etmeniz gereken husus bu hesapların takipçi satın alınan hesaplar değil de gerçek, organik takipçilerden oluşuyor olmasıdır. Böyle olduğu takdirde size geri dönüşler daha fazla olacaktır.
İnfluencer Pazarlama Nasıl Yapılır?
Kitleleri etkileyen bir pazarlama planını yapmanın ilk adımı kampanyanız için hedefler belirlemekten geçiyor. Etkileyen pazarlamanın hedefleri tabi ki de satışları arttırmak ve marka bilinirliliği oluşturmaktır. Herhangi bir etkileyenle anlaşma sağlanmadan önce bir şirket hedeflerini belirlemeli ve tam olarak neyi başarmayı istediklerini açıklamalıdır.
Hedefler belirledikten sonra hedef pazarlar hakkında araştırma yaparak hangi etkileyen ile çalışmak istiyorsanız onunla iletişime geçebilirsiniz. Çünkü bu etkileyiciler bir nevi markanızı temsil edecek veya markanızın reklam yüzü olacaklardır. Google veya Facebook gibi platformlarda yapılan basit aramalar tüketicileri kimin etkilediğini çok basit bir şekilde ortaya çıkarabilir. Firmanın ne kadar etkileyen hedeflemek istediklerine karar vermesi ve daha sonra da kampanyanın hedeflerine en uygun olanları seçmesi gerekecektir.
Firmalar daha sonra etkileyenlerin kitlelerinin kim olduğunu ve ne tür bir mesaj yaydıklarını analiz etmeye başlayabilir. Etkilenen kişinin tercihlerini dikkatle incelemek, daha sonra onlara ulaşabilmeyi kolay hale getirir. Firma etkileyiciyle iletişim kurmaya hazır olduğunda, sosyal medya veya diğer gayri resmi araçlarla bunu yapabilir.
Pazarlamacılar, etkileyicilerin başarısını veya başarısızlığını takip etmek durumundadır. Çünkü etkileyiciden alınan verim düşük ise başka etkileyicilere yönelmek gerekir. Etkili olanlar ile de yola devam edilir.
Influencer Pazarlamanın Faydaları Nelerdir?
İnsanlar sosyal medyada çok fazla zaman geçiriyorlar. Markalar da insanların bu kadar zaman harcadıkları bir dünyanın içerisinde olmak ve etkileyenler aracılığı ile potansiyel müşterilerine ulaşmak istiyorlar.
Influencer pazarlamanın markanıza sağlayacak birçok avantaj olacaktır. Bu avantajlar uzun yatırım gelirlerinizi arttırarak hedef kitlenizi genişletecektir.
Tanınmış kişi veya hesaplar satın alma davranışını olumlu etkiler. Soysal medya platformları günümüzün vazgeçilmez etkileşim unsurlarıdır. Bu platformlardaki yüksek takipçili kişi ve sayfalar da ürünlerinizin yayınlanması sayfayı takip eden kitleleri yani potansiyel müşterileri satın alma kararlarını etkileyeceği kaçınılmaz bir gerçektir.
- Hedef kitlenizi artar
Influencer pazarlama yaparak diğer pazarlama yöntemlerini kullanıp da ulaşamadığınız ya da o yöntemlerle etkileyemediğiniz hedef kitlelere ulaşmanız açısından size çok yardımcı olacaktır.
- İnfluencer Uzmanlığından Yararlanın
. Etkileyenler, markanıza fayda sağlayabilecek yeteneklere sahiptir. Çünkü onlar kitlelelerin nelerden nasıl etkileneceklerini ve bunu onlara doğru yerde ve doğru zamanda nasıl sunulacağını çok iyi bilen kişilerdir.
- Marka ve ürün bilinirliğiniz artar
İnfluencer yani etkileyenler takipçi sayısı oldukça yüksek hesaplardan oluşur. Sizin de markanız bu hesaplar da yayınlandığında çıktığı vitrin çok geniş kitlelerin görmesini sağlayacak bir kapasiteye sahip olduğu için markanızın bilinirliği şüphesiz artacaktır.
- İnternet ortamında görünürlüğünüz artar
Sosyal medya platformlarındaki içerikler de arama motorları tarafından indekslenmektedir. İnfluencerlar aracılığı ile yapacağınız pazarlama sayısı ve çeşidi arttıkça internet üzerindeki görünürlüğünüz de üst sıralara çıkacaktır.
- Güvenilir bir etkileme stratejisi
Geleneksel tanıtım yöntemleri ile yapılan reklamlara insanlar çok fazla güven duymayabilir. Fakat bu reklamı yapan kişi severek takip ettiği bir etkileyen ise onun yapacağı reklama duyacağı güven diğer tanıtımlardan daha yüksek olacaktır. Çünkü bu daha gerçekçi gelecektir.
- Belirli Bir Hedef Kitle
İnfluencer pazarlama için seçeceğiniz etkileyeni takip eden hedef kitlenin özellikleri hemen hemen birbirine yakın özelikler ve ilgi alanlarına sahip kişilerden olacaktır. Siz de sadece sizin hedef kitlenize uygun bir etkileyen seçerek doğru adım atmış olacaksınız.
İnfluencer Pazarlama Ajansları:
- https://www.influencerman.com/
- https://influencerajansi.com/
- https://www.tipeffect.com/tr/
- https://socialfamo.us/
Influencer Pazarlama Örnekleri
- Begalow Tea
Çay sanayisinin önde gelen firmalarından biri olan Begalow Tea, başarılı bir influencer pazarlama örneği ortaya koymuş durumda. Diğer birçok büyük markalar gibi bu firma da müşterilerini kaybetmemek ve markasını dinamik bir seviyede tutmak için çaba içerisinde. Değişen pazarlama dünyasında tutanabilmek için Begalow da sosyal medyanın nimetlerinden yararlanmaya karar veriyor. Ve bu kararı doğrultusunda yaşam stilleri alanında blogger olan Ashley ile anlaşarak ürününün tanıtımını gerçekleştiriyor.
- Türk Hava Yolları
Influencer pazarlama, sadece satış rakamlarını arttırmak için değil bazen farkındalık yaratmak ve kâr amacı taşımayan sosyal sorumluluk çalışmaları gerçekleştirmek için de kullanılabiliyor. Bunu gerçekleştiren firmalardan biri, ülkemizin ve dünyanın önde gelen şirketlerinden olan Türk Hava Yolları. Somali’de milyonları etkileyen açlık ve kuraklık problemine dikkat çekmek ve yardım edilmesini sağlamak amacıyla ünlü firma, Snapchat yıldızı olan Jerome Jarre ile anlaşarak ünlünün sadece takipçileri arasında değil diğer birçok insan arasında farkındalık oluşturulmasını sağladı.
- GOODFOODS
Tamamen doğal ve çevre dostu yiyecek üreticisi olan bu firma da farkındalık oluşturmak ve satışlarını arttırmak amacıyla influencer pazarlama tekniğinden yararlandı. Bunu başarabilmek için alanında önde gelen 60 isimle ortaklık kurarak ürünlerinin tanıtımını gerçekleştirdi.
İnfluencer Pazarlamada En Çok Kullanılan Platformlar Nelerdir?
- Youtube
- Blogger
- Vlogger
İnfluencer Pazarlamanın Avantajları Nelerdir?
- Ünlü, fenomen ve normal kullanıcı hesaplarından faydalanarak etkiyi arttırma
- Hedef kitlenin daha hızlı genişlemeye uğraması
- Saptanan hedef kitlelerde daha etkin çalışmalar yürütme
- Firma, marka, ürün, hizmet imajının güçlendirilmesi
- İnternet ortamında firma bilinirliğinin yükseltilmesi
İnfluencer Pazarlama Prensipleri Nelerdir?
- Bağlam
- Erişim
- İşlevsellik
İnfluencer Pazarlamada En Sık Kullanılan Blogger’ların Tespiti Nasıl Yapılır? En Faydalısının Tespiti Nasıl Yapılır?
- Organik anahtar analizi
- Organik trafik analizi
- Tekil ziyaretçi kaynaklarına yönelik raporlar
- Trust flow kaynaklarının analizi
- Citation fow kaynaklarının analizi
- Paylaşım adedine düşen etkileşimm raporları
- Hedef kitle analizi
İnfluencer Pazarlamada Kilit Noktalar Nelerdir?
- İnfluencer tespitleri
- İnfluencer stratejisini geliştirme
- Sonuçların gözlemlenmesi, analiz edilmesi ve revize